xCALE : eXplaining Competency and Autonomy development in Learning Environments

xCALE

eXplaining Competency and Autonomy development in Learning Environments
Projet ANR
Approval no ANR-20-CE38-0010
Start: 2021
End: 2024

xCALE is a research project funded by the Agence Nationale de la Recherche (ANR – the French National Research Agency) that will last 42 months and start in april 2021. It gathers the strength of Lab-STICC, LS2N, CREAD and France-IOI.

With the advent of MOOCs, and the success of exercise-based platforms, large-scale online environments are becoming widespread, both in distant learning and in blended learning. Self-Regulated Learning (SRL) is known to have a good potential on autonomy development and on maintaining motivation for learners, both in MOOCs , and in blended learning within exercise-based platforms. Developing Self-Regulated Learning Strategies is also known to have a positive impact on academic achievement. Our main objective in this project is to investigate how to support successfully self-regulated learning at a large scale, with an approach that aims to estimate acquired skills levels and metacognitive levels about students to provide appropriate interventions. 

Partners

xCale partners : Lab-STICC, LS2N, Cread, France-IOIUniversities partners

Actualités

Work Packages of xCALE

Publications

2023

  • Analyse d'une stratégie d'autorégulation; la recherche d'aide dans l'apprentissage de la programmation sur une plateforme d'apprentissage en ligne
    Marine Roche, Fahima Djelil,  Jérôme Eneau, Jean-Marie Gilliot,  Geneviève Lameul, Hugues Pentecouteau.
    EIAH2023: 11ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Juin 2023, Brest.<hal-04130846>
  • Seeking or not Seeking Help? Using an Online Learning Environment in an Adult Training
    Marine Roche , Eric Betrand , Hugues Pentecouteau , Geneviève Lameul , Jérôme Eneau
    AIS Research Network Sociology of Education International Mid-term Conference, AIS - Sociologia de l'educazione, Apr 2023, Palerme (Italie), Italy. <hal-04072688v1>
  • Analyse d'une stratégie d'autorégulation; la recherche d'aide dans l'apprentissage de la programmation sur une plateforme d'apprentissage en ligne
    Marine Roche, Fahima Djelil,  Jérôme Eneau, Jean-Marie Gilliot,  Geneviève Lameul, Hugues Pentecouteau.
    EIAH2023: 11ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Juin 2023, Brest. <hal-04130846v1

2022

  • L’autorégulation environnementale dans une formation pour adultes en France
    Marine Roche , Hugues Pentecouteau , Jérôme Eneau , Éric Bertrand , Geneviève Lameul.
    Forum citoyen international de l'éducation, Nov 2022, Hammamet, Tunisie.<hal-03794749v1>
  • L’autorégulation des apprentissages dans une formation pour adulte. L’exemple de la demande d’aide
    Marine Roche , Hugues Pentecouteau , Philippe Leray, Fahma Djelil, Éric Bertrand, Jérôme Eneau, Geneviève Lameul. 
    Congrès International d'Actualité de la Recherche en Education et en Froamtion (AREF), Sep 2022, Lausanne, Suisse. <hal-03749565v1>

2021

  • Supporting Self-Regulation Learning Using a Bayesian Approach. Some Preliminary Insights.
    Fahima Djelil, Jean-Marie Gilliot, Serge Garlatti, Philippe Leray.
    International Joint Conference on Artificial Intelligence IJCAI-21, Workshop Artificial Intelligence for Education, Aug 2021, Montreal (virtual), Canada. ⟨hal-03325733⟩
  • Enhancing Learners’ Autonomy With E-Portfolios And Open Learner Models: A Literature Review
    Kiffer, Sacha, Eneau, Jérôme, Gilliot, Jean-Marie, and Lameul, Geneviève
    Education Thinking 2021

2020

  • Belief Graphical Models for Uncertainty representation and reasoning
    Benferhat, Salem, Leray, Philippe, and Tabia, Karim
    2020

2013

  • Le concept de iMOOC pour une ouverture maîtrisée
    Gilliot, Jean-Marie, Garlatti, Serge, Rebai, Issam, and Belen-Sapia, Maria
    In EIAH 2013: atelier thématique MOOC-Massive Open Online Course-État des lieux de la recherche francophone 2013

2011

  • Un scénario collaboratif pour développer l’apprentissage d’adultes, en ligne et à distance
    Eneau, Jérôme, and Simonian, Stephane
    Recherche et formation 2011
  • Effets des dispositifs de formation hybrides sur le développement professionnel: élaboration d’un cadre conceptuel et méhodologique dans la recherche Hy-Sup
    Lameul, Geneviève, Eneau, Jérôme, Charlier, Bernadette, Deschryver, Nathalie, Lebrun, Marcel, Liétart, Armand, Peltier, Claire, Peraya, Daniel, Ronchi, Anne, and Villiot-leclercq, Emmanuelle
    In Actes du VIème Colloque" Questions de pédagogies dans l’enseignement supérieur". Les courants de la professionnalisation: enjeux, attentes, changements 2011
Contacts

Team

Jean-Marie GilliotJean-Marie Gilliot - IMT Atlantique - Lab-STICC MOTEL 
Project's Coordinator

Twitter : @jmgilliot

 

  • Fahima Djelil -  IMT Atlantique - Lab-STICC MOTEL  - WP2 Leader
  • Philippe Leray - University of Nantes - LS2N - WP3 Leader
  • Mathias Hiron - France IOI - WP4 Leader
  • Éric Bertrand - University of Rennes - CREAD - WP5 Leader
  • Baptiste Gaultier - IMT Atlantique 
  • Jérôme Eneau - University of Rennes - CREAD
  • Geneviève Lameul - University of Rennes - CREAD
  • Hoël Le Capitaine - University of Nantes - LS2N
  • Hugues Pentecouteau - University of Rennes - CREAD
  • Issam Rebaï -  IMT Atlantique - Lab-STICC MOTEL 
Project challenges

Project news

Il n'y a pas d'actualité en ce moment.